• Archief BDU Media

'Afspraken over groei Schiphol herzien'

HOOFDDORP De afspraken over het maximaal aantal van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol kunnen pas worden aangepast als alle betrokken partijen daar samen over eens worden. Dat zei wethouder Adam Elzakalai van Luchthavenzaken donderdag tijdens een debat in de gemeenteraad over Schiphol.

Het ziet ernaar uit dat het maximum aantal van 500.000 vliegbewegingen dit of volgend jaar al wordt bereikt. Wethouder Elzakalai zei dat vooralsnog moet worden vastgehouden aan de afspraken. Daarvan kan pas worden afgeweken als partijen het in de Omgevingsraad Schiphol eens worden over nieuwe grenzen.

De luchthavensector, overheden en omwonenden hebben in 2008 aan de Alderstafel afgesproken dat het aantal vliegbewegingen tot 2020 niet verder mag groeien dan 500.000 per jaar. VVD-raadslid Pieter-Jan de Baat stelde zich donderdag op het opmerkelijke standpunt dat de grens van 500.000 vliegbewegingen tot 2020 gewoon gehandhaafd moet blijven.

De gemeenteraad stond daarnaast uitvoerig stil bij de veiligheid van het vliegverkeer. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft eerder dit jaar in een rapport geconcludeerd dat het vliegverkeer op dit moment weliswaar nog veilig is, maar dat er voor de toekomst risico's kunnen ontstaan als het aantal vluchten gaat groeien.

Burgemeester en wethouders hebben de conclusies van het onderzoek onderschreven. Het college wil echter wachten met concrete actie tot een grondige risicoanalyse naar de situatie is afgerond.

HAP-fractievoorzitter Johan Rip had daar kritiek op. Hij noemde de reactie van het college 'flets' en 'te defensief'. Volgens Rip had het college beter een duidelijk signaal kunnen afgeven dat groei van het vliegverkeer op dit moment niet aan de orde is.

Rip kreeg bijval van D66-fractievoorzitter Joost Koomen. Hij sprak over een 'lauwe reactie'. "Het college had wel iets fellere bewoordingen mogen kiezen", zo vond Koomen.

Opmerkelijk genoeg was GroenLinks-fractieleidster Nicole Mulder wel weer goed te spreken over de reactie van het college. Volgens haar is die stevig en worden er eindelijk problemen genoemd die eerder niet aan de orde kwamen.

Johan Rip zei dat als Schiphol zijn gang mag gaan de parallele Kaagbaan weer in zicht komt. De gemeente heeft zich tot nu toe altijd met hand en tand verzet tegen de komst van een nieuwe start- en landingsbaan. VVD-raadslid De Baat zei dat zijn partij niet tegen een onderzoek is naar een tweede Kaagbaan, omdat je dan precies te weten krijgt wat de voor- en nadelen zijn.