Akkoord bereikt over groei van Schiphol

SCHIPHOL Schiphol mag tot 2020 niet groeien tot 510.000 vliegbewegingen per jaar maar tot maximaal 500.000. Daar staat tegenover dat de luchthaven in spitstijden maximaal 80 keer per dag vier banen tegelijk mag gebruiken. Dat is nu maximaal 60 keer.

De onderhandelende partijen aan de Alderstafel zijn maandagavond akkoord gegaan met dit compromis. De partijen leggen het akkoord komende dagen voor aan hun achterban. Oud-minister Hans Alders wil woensdag rond middernacht een definitief ja horen.

Tussen de partijen die al jaren overleggen over de toekomst van Schiphol ontstond kort geleden fikse ruzie. Schiphol wilde het akkoord openbreken, omdat de luchthaven veel vaker dan afgesproken vier banen (Polderbaan, Kaagbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan) tegelijk wil gebruiken.

Bestuurders en bewonersgroepen wilden er aanvankelijk niets van horen. Volgens hen moest Schiphol zich gewoon aan de gemaakte afspraken houden. Uiteindelijk hebben alle partijen vooralsnog ingestemd met het compromis.

Volgens bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik is het een voor alle partijen 'aanvaardbaar compromis'. "Doordat er vooral in de zomer vaker gebruik wordt gemaakt van de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan neemt de overlast daarvan toe. Maar daar staat tegenover dat er op beide banen over het hele jaar 5.000 vluchten minder worden uitgevoerd. Dat vermindert de overlast weer."

Van Ojik kan zich niet voorstellen dat een partij aan de Alderstafel het akkoord nu nog zal verwerpen. "Het zou voor iedereen een nederlaag betekenen als we in zicht van de haven dit compromis niet tot een einde brengen."