• archieffoto

Onderzoek Milieudefensie | 'Weinig ruimte voor fietsers'

Frits Verhagen

 

Milieudefensie deed onderzoek naar de verdeling van ruimte in de twintig grootste gemeenten van Nederland. Haarlemmermeer scoort slecht als het om de ruimte voor fietsers en voetgangers gaat. De gemeente staat op een achttiende plek. Opvallend is dat er in Haarlemmermeer de minste ruimte is voor voetgangers dan in alle grote gemeenten. Milieudefensie pleit in haar onderzoek voor een eerlijkere verdeling van de straten.

In de grotere kernen van Haarlemmermeer gaat bijna 60 procent van de beschikbare ruimte naar auto's. Dat betekent dat meer dan de helft van de straten gereserveerd is voor parkeervakken en rijbanen. In kleinere kernen als Burgerveen en Cruquius is dat nog meer: bijna 80 procent. Daar krijgen fietsers en voetgangers dus nauwelijks de ruimte. Nergens in de grootste gemeenten van Nederland wordt zo'n hoog percentage gehaald.

Zwaanshoek blijkt het meest vriendelijk voor fietsers. Daar is bijna een kwart van de openbare weg bestemd voor fietsverkeer, een record in het onderzoek van Milieudefensie.

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat 12 procent van alle ruimte in straten wordt gebruikt voor parkeerplekken. Het gaat in totaal om 166 hectare grond oftewel 332 voetbalvelden. Het beleid van de gemeente is erop gericht het aantal parkeerplaatsen de komende jaren tenminste te handhaven of mogelijk uit te breiden.

Milieudefensie is daar niet zo enthousiast over. Volgens de organisatie komt er door minder auto's op straat meer ruimte voor miniparkjes, een speeltuin of een buurtmoestuin. In de praktijk zijn al die auto's ook helemaal niet nodig, aldus Milieudefensie.