• Henk van Ommeren

Parkeeroverlast NS station Halfweg

HALFWEG Sinds de ingebruikname van het NS station Halfweg-Zwanenburg klagen omwonenden over parkeeroverlast. Auto's staan naast de parkeerplaats in de berm waardoor de doorgang erg nauw. Alleen hier geldt geen parkeerverbod.

Bij de aanleg van het NS station Halfweg-Zwanenburg moesten er ook parkeervoorzieningen komen. Volgens de geldende normen zouden 150 parkeerplaatsen bij een station van dit formaat voldoende moeten zijn. De praktijk blijkt anders mede omdat het parkeren gratis is. Het gevolg is dat er in de bermen op Houtrakkerweg langs het parkeerterrein het vol staat met geparkeerde auto's.

Regelmatig verschijnen er opmerkingen in de social media, onder andere onder de kop Asoparking. Dit veroorzaakt een groot aantal reacties. Deze zijn overwegend negatief ten aanzien van de automobilisten die hun auto's daar geparkeerd hebben. De vraag is of dit terecht is. Een van de reacties op facebook: "Theoretisch gezien doen de mensen niets fout, want het parkeerverbod geldt voor de andere kant van de weg. Is het handig? Nee dat natuurlijk niet, al helemaal niet in verband met de hulpdiensten die er moeilijk langs kunnen."

De parkeertarieven in zowel Haarlem als Amsterdam zijn bijzonder hoog. Een korte treinreis vanaf Halfweg kost aanzienlijk minder en je stapt in het centrum uit. Dit geldt ook voor mensen die naar Schiphol onderweg zijn. Immers een treinreisje kost aanmerkelijk minder dan parkeren op Schiphol. Bovendien stap je zowat uit in de vertrekhal.

Er zijn al veel omwonenden die geklaagd hebben bij de gemeente, de politie en Prorail. Die laatste heeft echter geen verantwoordelijkheid voor het parkeren in de omgeving. Een woordvoerder van de gemeente geeft aan dat er op dit moment gesproken wordt met de gemeente Haarlemmermeer over het parkeerbeleid en de handhavingstaken. Per 1 januari zullen handhavers uit deze gemeente ook actief zijn in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Verder zal er gekeken worden naar de maatregelen die moeten zorgen voor een veilige situatie zonder overlast. Gedacht wordt hierbij aan bijvoorbeeld betaald parkeren en een blauwe zone. Ook de gevolgen van het Outlet Center moeten in kaart gebracht worden.