• Jan Aukes

Verbetering treinverkeer bij brandmeldingen Schipholtunnel

HAARLEMMERMEER Bij een brand- of rookmelding in de Schipholtunnel rijden treinen tegenwoordig langzaam door naar de luchthaven, meldt spoorbeheerder Prorail.

Vroeger werden treinen meteen geschrapt. De nieuwe procedure levert bij loos alarm hooguit vertraging op. Dat is een verbetering voor de bereikbaarheid van Schiphol en voorkomt dat reizigers stranden door een loos alarm in de tunnel.

Prorail heeft sinds kort 7 dagen per week en 24 uur per dag incidentbestrijders beschikbaar op een locatie vlakbij Schiphol. Hun aanrijtijd is zo'n 10 minuten. Bij een storing of brandmelding in de tunnel zijn zij snel ter plekke en kunnen vast stellen of een brandalarm terecht is en een mogelijke storing veel sneller verhelpen, aldus de spoorbeheerder. De nieuwe logistieke maatregel om brand- of rookmeldingen niet direct tot ontwrichting van het treinverkeer te laten leiden is het afgelopen jaar met succes getest. In overleg met onder meer de brandweer is de procedure bij brandmelding aangepast. Voorheen moesten bij een brandmelding verplicht alle vier de tunnels dicht, evenals bij een defecte trein. Hierdoor kregen al gauw 50.000 reizigers te maken met vertragingen.

Voorheen zouden dan heel veel treinen in de gehele Randstad zijn geschrapt. Daardoor duurde het gemiddeld 3,5 uur voordat de normale treindienst kon worden hervat. Tegenwoordig rijden de treinen na een melding door, in een langzamer tempo. Als binnen 20 tot 25 minuten kan worden vastgesteld dat de melding loos alarm blijkt te zijn, maken de treinen weer vaart en komen ze aan op Schiphol, hoogstens met een kleine vertraging.

Prorail nam de afgelopen jaren al maatregelen om de hinder door brandmeldingen te verminderen. Zo is de aanrijdtijd van storingsmonteurs verkort en wordt de tunnel regelmatig gestofzuigd.