• Ton Dijkstra

Wel meer passagiers, maar minder winst voor Schiphol

SCHIPHOL Schiphol heeft de winst afgelopen jaar zien dalen. De omzet bleef wel op peil, ondanks een forse verlaging van de havengelden die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen. Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde jaarcijfers van het luchthavenbedrijf.

Schiphol behaalde een omzet van 1,4 miljard euro, een fractie meer dan een jaar eerder. De daling van de tarieven met 11,6 procent werd grotendeels gecompenseerd door een sterke groei van het aantal passagiers. Die nam afgelopen jaar met 9,2 procent toe tot 63,6 miljoen.

De daling van de opbrengsten uit havengelden, goed voor ruim de helft van de totale omzet, bleef daardoor beperkt tot 2,4 procent. De inkomsten uit parkeergelden en licenties voor winkels en horeca namen daarentegen toe. Ook verdiende Schiphol fors meer aan hotelactiviteiten, dankzij de opening van het Hilton Hotel op de luchthaven in december 2015.

De nettowinst kwam uit op 306 miljoen euro, tegen 374 miljoen euro in 2015. Destijds kon Schiphol een eenmalige boekwinst van 50 miljoen euro bijschrijven op de verkoop van een belang in winkelbedrijf Schiphol Airport Retail. Een herwaardering van het vastgoed leverde een meevaller op van 71 miljoen euro, dat was een jaar eerder 67 miljoen euro.

De winstdaling is volgens topman Jos Nijhuis een gevolg van de hogere kosten die Schiphol moest maken om de sterk aanzwellende passagiersstroom in goede banen te leiden. Ook de aanpak van taxironselaars kostte de luchthaven meer geld.

Om verdere groei in de toekomst mogelijk te maken zijn volgens Nijhuis forse investeringen nodig. Dit jaar verlaagt het bedrijf de havengelden met nog eens 7,1 procent. Vanaf 2018 moeten klanten er evenwel rekening mee houden dat ze weer omhoog gaan.

Schiphol gaat voor dit jaar uit van een verdere winstdaling. Het aantal passagiers neemt naar verwachting met 2 tot 4 procent toe. De afgesproken grens van 500.000 vliegbewegingen is door de sterke groei van afgelopen jaar in zicht gekomen. Dat kan de komende jaren een rem zetten op de groei, met mogelijk nadelige gevolgen voor de concurrentiepositie, aldus Schiphol.