• renee heijmans

Column: Fake news

Sinds het aantreden van Donald Trump als president van Amerika worden we regelmatig geconfronteerd met de term 'fake news'. Trump maakt zich, op het idote af, schuldig aan ontkennen van feiten onder het mom: als ik maar hard genoeg schreeuw dat het niet waar is zijn er altijd wel een paar mensen die me geloven … Dus twittert hij zich suf met one-liners, die zijn volgers klakkeloos overnemen, waardoor er een heel verdraaid beeld van de werkelijkheid ontstaat.

Maar wat is werkelijkheid nog in dit digitale tijdperk? Wie moet je geloven, wie kan je geloven, welke bronnen kan je nog echt vertrouwen? Het wordt ons niet altijd makkelijk gemaakt. Bijvoorbeeld op Facebook. Ooit begonnen als een gezellig medium om je vrienden op afstand te houden, maar toch nog een gevoel van betrokkenheid te kunnen blijven onderhouden. Nu verworden tot een soort van propagandamachine, waar adverteerders vrij spel hebben en de gebruikers zonder enige nuance hun vrede en onvrede over de meest uiteenlopende onderwerpen kunnen ventileren.

Ook Badhoevedorp kent facebook-pagina's met vele gezichten. Op de ene pagina gaat het heel handig over het kopen en verkopen van spullen die je niet meer nodig hebt en waar een ander weer heel blij van kan worden: recycling in optima forma! Op de andere pagina worden vooral historische feiten vermeld, afgewisseld met prachtige oude plaatjes van hoe Badhoevedorp er vroeger ooit uit heeft gezien.

De gemeente heeft zijn eigen propagandamachine in de vorm van de pagina Badhoevedorp in ontwikkeling, met een tendens van 'kijk ons nou eens even leuk bezig zijn' waar uitsluitend positieve berichten worden uitgedragen zonder enige gene.

Toppertje is het karaktertje 'Meeri'. Ik dacht aanvankelijk nogal naïef: wat grappig dat iemand met die naam voor de gemeente Haarlemmermeer werkt! Een blonde dame, met vriendelijke glimlach, die overal vanaf weet en haar positieve boodschap breed uitdraagt. Inmiddels geloof ik allang niet meer dat zij echt bestaat maar eerder geschapen is door de communicatie-afdeling van de gemeente. Ja leuk, iets met meer, oh, in plaats van iPad maken we er Meeri van! Geniaal. Meeri wordt ingezet om alle commentaren op de gemeentelijke plannen te voorzien van mierzoete commentaren en stroperige terechtwijzingen en het zo te draaien dat het lijkt alsof wij gek zijn. Misschien bestaat ze wel echt, want ze is een meesteres in manipulatieve communicatie. Ik begin langzamerhand echt een hekel aan Meeri te krijgen!

Renée Heijmans