• Renée Heijmans

Column: Schiphol, the saga continues …

Het lachertje van onze goede buur Schiphol in de maand juli was wel de aankondiging dat overwogen wordt om betalen in te voeren voor het afzetten van je familieleden, vrienden of kennissen. Met als motief dat het terugdringen van deze ritjes de verkeersdrukte rond de luchthaven kan verminderen en kan bijdragen aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Ja echt, Schiphol wil de CO2 uitstoot verminderen.

Maar natuurlijk niet door eerst de hand in eigen boezem te steken en eens op te houden met het gereken met sjoemelmodellen waardoor de verontreiniging en het lawaai minder erg lijken of passend binnen de norm. Met het loslaten van uitlaatgassen op grote hoogte dragen vliegtuigen als grootste vervuilers bij aan het broeikaseffect! In plaats van eindelijk eens willen krimpen in aantal vluchten dan nu dit onzalige plan.

De passagiers moeten maar met de bus en de trein komen en als ze dan toch met een auto worden afgezet dan moeten ze er maar voor betalen. En waar zou dat geld dan heen moeten gaan? Naar de verbetering van het openbaar vervoer, zodat je ook op een behoorlijke manier bij de luchthaven kan komen? Nee, natuurlijk niet, dat verdwijnt weer in de zakken van Schiphol!

De enige eerlijke manier om de druk van de ketel te halen lijkt het invoeren van BTW op de vliegtickets en het invoeren van accijns op kerosine. Op die manier kan de trein de concurrentie aan met het vliegtuig en kunnen treinreizen zeker voor de kortere afstanden, weer wat meer in de picture komen. Met alle voordelen van dien: minder vluchten, wachttijden en rijen. Wat vaker met de trein spreekt me ook wel aan. Lekker relaxed met een boekje naar Parijs, voldoende beenruimte en lekker even heen en weer kunnen lopen als je daar behoefte aan hebt. En als ik moet vliegen dan verkies ik Rotterdam/The Hague airport: het is kleiner en overzichtelijker, het gaat 10 x sneller dan Schiphol en parkeren kan in de nabijheid. Bovendien is Schiphol met openbaar vervoer, ondanks de korte afstand, voor Badhoevedorpers amper te bereiken – ik zou met mijn koffer van 20 kilo eerst 20 minuten moeten lopen om bij een bushalte te komen …

Minder vluchten op Schiphol betekent natuurlijk ook minder lawaai voor de omgeving, evenals minder CO2 uitstoot. Een groot voordeel, alhoewel professor Guus Berkhout recent vaststelde dat wat er ook gebeurt aan maatregelen, de omwonenden van Schiphol in welzijn achter zullen blijven lopen bij de rest van Nederland. Zijn suggestie ter compensatie: verlaging van de OZB voor omwonenden! Dat klinkt best wel aantrekkelijk!

Renée Heijmans