• renee heijmans

Wie betaalt de groei?

Eind vorige week lanceerde minister Cora van Nieuwenhuizen het onzalige plan dat Schiphol na 2020 mag groeien tot maximaal 540.000 vluchten per jaar. Dat zijn er welgeteld 40.000 meer dan nu het geval is. Helemaal in lijn met de voornemens van het kabinet: die geloven nog steeds dat er met vliegen milieuwinst te behalen is. En ze geloven ook in het sprookje van schonere en stillere vliegtuigen. En omdat ze daar hardnekkig in blijven geloven mag Schiphol groeien.

Een extra motief is dat Schiphol zo zielig is omdat de opening van het vliegveld Lelystad Airport weer is vertraagd. Arm Schiphol! En wat ben ik jaloers op de lobby in het oosten van het land, die het op een of andere manier veel handiger aanpakken dan wij. Tot aan de Raad van State toe, waardoor de minister moet aantonen dat de uitstoot van stikstof binnen de perken blijft. Wat natuurlijk geen makkelijke opgave is!

Badhoevedorp mag alleen nog hopen op een effectief bezwaar tegen het plan Schuilhoeve van de KLM. Wethouder Sedee is overtuigd van haar gelijk, sterker nog, ze heeft de champagne al klaarliggen om het feestje te vieren. Waarom ik niet meteen blij ben met het plan Schuilhoeve? Ik ben ervan overtuigd dat dit weer ten koste gaat van veel groen in oost Badhoevedorp. Daarnaast krijg ik een nare smaak in de mond als ik hoor dat nieuwe bewoners van deze wijk ervoor moeten tekenen dat ze niet over Schiphol gaan klagen. Een onfrisse deal en ik kan me niet voorstellen welk weldenkend mens hiermee akkoord zal gaan. Want dat gaat ten koste van ons allemaal en niet alleen van die wijk!

Maar het lijkt soms wel alsof de politici in Den Haag er helemaal niets van begrijpen. Hoe kan het ook, minister van Nieuwenhuizen woont zelf in Rotterdam, en ook daar zijn begrenzingen gesteld aan het aantal vluchten. Goed dichtgetimmerd, dus zij heeft er geen last van in haar achtertuintje: 'not in her backyard'.

En schrokken we vorige week niet allemaal van de resultaten van het RIVM onderzoek dat Schiphol echt een aantasting is van onze gezondheid. Onze kinderen, zeker die met luchtwegklachten, hebben er echt last van! En ook voor volwassenen is de hoeveelheid te verwerken ultrafijnstof niet ok. De effecten op lange termijn worden onderzocht, maar de resultaten worden pas in 2021 verwacht. In de tussentijd mag van de minister Schiphol alvast groeien, de aantasting van onze gezondheid lijkt een ingecalculeerd risico. Dus wie betaalt er uiteindelijk voor die oh zo 'noodzakelijke' groei van Schiphol? Dat doen wij allemaal, maar dan wél met onze gezondheid!