• Jos van Rooijen

Aan de slag met windmolens

NIEUW-VENNEP Leerlingen van het Herbert Vissers College hebben aan den lijve mogen ondervinden dat het winnen van groene (wind)energie niet meteen een eenvoudige klus is. Regen en techniek kunnen het je behoorlijk moeilijk maken, bleek afgelopen vrijdag bij hoeve De Vogel aan de Rijnlanderweg.

Het was zo mooi gepland. Beginnen in de klas, in het kader van de Eerste Energieweek, en daar met elkaar praten over groene energie, duurzaamheid en circulaire economie. Vervolgens een werkbezoek brengen aan een windmolen van MeerWind en daar informatie krijgen over het technische onderhoud van de windmolen en de werking van een turbine. Daarna, weer terug in de klas, zelf houten windmolens van 30 centimeter bouwen om het rendement van deze groene (wind)energiebronnen uit te rekenen (en meteen nadenken over hoe je dat rendement kunt verhogen). En de week afsluiten met het oprichten van twee windmolens in de voortuin van een boerderij aan de Rijnlanderweg die sinds kort onderdak biedt aan C-Bèta (daarvoor Circular Expo).

Een prima locatie, want C-Bèta is een werkplek voor circulaire ideeën, technologieën, financieringsconstructies en bijbehorende verdienmodellen. De locatie zelf is onderdeel van Schiphol Trade Park en dat is weer een ontwikkeling van de Schiphol Area Development Company, kortweg SADC. Deze gebiedsontwikkelaar geeft circulaire economie en duurzaamheid hoge prioriteit bij het vormgeven van bedrijvenparken.

Nogmaals – een prima locatie dus om leerlingen heel praktisch aan het werk te zetten nadat ze er ook heel theoretisch mee aan de slag zijn gegaan. Er is wel één groot nadeel: regen en wind hebben vrij spel in de voortuin van de hoeve. Wind die je nodig hebt nadat je windmolen is opgezet. Maar die het vooraf, in combinatie met regen, het er dan niet vrolijker op maakt.

Toch doen de twee groepen leerlingen deze vrijdagmiddag hun uiterste best om de windmolens in elkaar te zetten en de bijbehorende palen rechtop in de tuin te zetten. Die moeten daarna verankerd worden met meerdere stalen kabels. En daar gaat het mis. De propellers bevestigen aan de turbine gaat nog prima, het rechtop zetten gaat, met vereende krachten, ook nog goed. Maar bij het uitzetten van de palen is het blijkbaar fout gegaan, want het veilig verankeren lukt niet. De windmolens worden daarom netjes neergelegd, in afwachting van een nieuwe groep die deze klus wil (en kan) klaren.

"Jammer dat het opzetten niet gelukt is", vinden Igor, Joas en Benjamin die de energieweek als heel leerzaam hebben ervaren. Vooral de praktische onderdelen krijgen een hoog waarderingscijfer van de HVC-leerlingen Explore (vwo). Van het theoretisch deel hebben ze vooral onthouden dat al die plannen op het gebied van duurzaamheid prima zijn, maar dat 'we' er eerder mee hadden moeten beginnen. Igor: "We doen er al veel aan en er komen nog nieuwe maatregelen. Maar ze komen te laat", waarna Joas en Benjamin aangeven "dat we echt nog wel meer kunnen doen". Ze denken aan (nog meer) scheiden afval, hergebruik, elektrisch rijden, ledlampen en wind- en zonne-energie.

Ida van Praag begeleidt het geheel namens NMCX. Ze is blij met de theoretische en praktische invulling van de energieweek en hoopt dat nog veel meer scholen haar benaderen voor het educatief programma waarin onderzoekend leren centraal staat en waarbij overheid, bedrijven en onderwijs elkaar weten te vinden.

Voor meer informatie en/of aanmelden voor (andere) Onderzoeks- en Ontwerpopdrachten in het voortgezet onderwijs (en oprichten van de twee masten), zie www.nmcx.nl.