• Fotografie Renata Jansen / Haarlemmermeer / wethouder Adam Elzakalai

    Renata Jansen-Fotografie

College gaat Haarlemmermeer meer buiten de Ringvaart promoten

HOOFDDORP Het college van burgemeester en wethouders gaat de boer op om de bekendheid van het sterke 'merk' Haarlemmermeer de komende jaren ook buiten de gemeentegrenzen te vegroten. Dat staat in de nieuwe visie over citymarketing, die wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken dinsdag heeft gepresenteerd tijdens de wekelijkse ontmoeting met de pers.

De gemeente is sinds 2010 actief met citymarketing. De schijnwerpers waren in de eerste jaren vooral gericht op de eigen inwoners en ondernemers, want de algemene gedachte was dat Haarlemmermeerders best wat trotser mochten zijn op de gemeente waar zij wonen en werken. Volgens wethouder Elzakalai hebben die inspanningen hun vruchten afgeworpen.

Daarom is het nu tijd om Haarlemmermeer ook buiten de Ringvaart meer op de kaart te zetten. Voor een deel is dat al gebeurd, met name op sportgebied, stelde Elzakalai tevreden vast. Zo zijn dit jaar in Hoofddorp het EK honkbal en afgelopen weekend nog het NK zwemmen in Hoofddorp gehouden. Ook dancefestival Mysteryland is al jaren een trekpleister voor de gemeente, aldus de wethouder. "We moeten dit soort evenementen koesteren."

De wethouder gaat proberen de komende jaren nog meer opvallende evenementen naar de polder te halen. Haarlemmermeer werkt daarbij samen met Amsterdam Marketing. Voor citymarketing is 335.000 euro per jaar beschikbaar. De helft van dat bedrag gaat op aan personeelskosten.