• Desiree van Ommen

Day a Week naar school

HAARLEMMERMEER Het klinkt mooi als je kind op de basisschool alles makkelijk vindt en alleen maar hoge cijfers haalt. Maar verveling ligt op de loer en gebrek aan uitdaging en vaak ook onderpresteren.

Plus-klassen zijn niet altijd voldoende om meer- en hoogbegaafde kinderen tegemoet te komen. Maar sinds vorige week kunnen deze kinderen uit Haarlemmermeer en regio Aalsmeer naar een Day a Week school in Nieuw-Vennep of Vijfhuizen.

Ruben Berkhout (9) zit in groep 6 van ’t Venne. Hij gaat graag naar school. Huiswerk maakt hij tussen het gamen door in 10 minuten. Toetsen en cito’s maken, vindt hij leuk. Dictees ook. En voor rekenen hetzelfde verhaal. Het gaat hem allemaal makkelijk af. Hij lijkt vroegwijs en stelt altijd vragen en werkelijk niks ontgaat hem. Soms tot grote ergernis van zijn grote broer en zus.

EERSTE SCHOOLBESTUUR De 26 scholen van Stichting Jong Leren hebben besloten als eerste schoolbestuur het initiatief te nemen om een eigen DWS-school te openen in Haarlemmermeer voor leerlingen als Ruben. Leerlingen gaan er van de vijf dagen, één vaste dag heen en de andere dagen naar de eigen thuisschool. Er zijn inmiddels meerdere DWS-scholen door het land maar zij zijn gerealiseerd door een samenwerkingsverband Passend Onderwijs. ”Er wordt gebruik gemaakt van de kennis en expertise van de DWS-organisatie. We maken gebruik van alle methoden, lesmaterialen en opleidingen en bijscholingen van DWS”, aldus coördinator Linda Veringa.

Die eerste dag wacht Veringa de leerlingen en hun ouders op in de hal van basisschool Bommelstein en wijst hen de weg naar het lokaal dat speciaal op dinsdag voor DWS is vrijgemaakt. Bij de deur van het lokaal staat Tineke Dijkstra. Zij is de leerkracht, gespecialiseerd in hoogbegaafdheid, die de lessen zal verzorgen op de locatie Bommelstein.

SPANNEND Op de gegroepeerde tafel liggen verschillende denkpuzzels en schaakspellen. Ruben vindt het heel spannend en vraagt zich wat ongerust af of hij wel net zoveel zal weten als de andere 17 leerlingen. Als snel ontdekt hij dat iedereen een gelijk niveau heeft.

Tom van Huët (8) van De Polderakkers is de enige leerling van zijn school die is geselecteerd voor de DWS-school. “Ik ken hier niemand. Daarom vind ik het ook heel spannend, maar ik heb meteen al een vriend gevonden. Ik leer hier dingen die ik niet op mijn eigen school leer. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren. We moesten meteen samenwerken en kregen een uitdagende opdracht. Een knikkerhouder maken. Iedereen kreeg een taak maar ik ben gewend om alles zelf te doen en dat doe ik eigenlijk ook altijd. Dat is best lastig, maar ook leerzaam.”

ROMEINSE GETALLEN Milou van der Wal (10) zit in groep 7 van basisschool Op Maat. Ook zij vindt het spannend die eerste dag. “Tijdens wiskunde leerden we over Romeinse getallen. Dat was leuk en heb ik op mijn eigen school nog niet gehad. We gaan elke week leren over verschillende getallenstelsels.”

De lessen die gegeven worden zijn heel anders van opzet dan de lessen van de eigen basisschool. “Dit is echt veel leuker en niet saai,” laat Ruben enthousiast weten. Wiskunde, wetenschap, taal, filosofie en denkstrategieën lopen als een rode draad door de lessen. Ook gaat er veel aandacht uit naar de ontwikkeling van studievaardigheden - het zogeheten ‘leren om te leren’ - en zijn er activiteiten om de sociale vaardigheden en persoonlijke reflectie te versterken.

De cognitief talentvolle leerlingen uit groep 5, 6 en 7 zullen tot halverwege groep 8 de DWS-school bezoeken. Zij zijn zelf door hun school geselecteerd op basis van hun schoolprestaties en hun sterk creatieve denkvermogen.

Voor meer informatie: www.dayaweekschool.nl.