• Pricewise

Gebruik deelauto's groeit ook in Haarlemmermeer

Het aantal deelauto's in Nederland is in een jaar tijd met bijna een kwart gestegen. Het delen van een auto is niet alleen milieuvriendelijker maar kan ook een flinke besparing betekenen met het oog op de vaste lasten, zoals het afsluiten van een autoverzekering en wegenbelasting.

Uit recent onderzoek van CROW-KpVV, een onderzoeksbureau dat zich specialiseert in verkeersstatistieken, blijkt dat er dit voorjaar 30.697 deelauto's waren in ons land, wat een stijging op jaarbasis betekent van 23 procent.

In de provincie Noord-Holland zijn de meeste deelauto's te vinden, namelijk 8.654. Waarvan het grootste deel in Amsterdam. Maar ook in een gemeente als Haarlemmermeer - door het onderzoeksbureau betiteld als 'sterk stedelijk gebied' - neemt het aantal deelauto's volgens CROW toe met gemiddeld rond de 150 per 100.000 inwoners. Dat waren er vorig jaar op basis van dezelfde criteria minder dan 150.

Autodelen gebeurt in twee vormen, namelijk de klassieke manier, waarbij auto's worden gehuurd van een bedrijf, of via particulieren die hun auto via speciale websites of apps aanbieden. Denk daarbij aan SnappCar en MyWheels. Het grootste deel van de deelauto's in Nederland, namelijk 80 procent, wordt particulier gedeeld.

Dat beeld is niet anders in Haarlemmermeer want in sterk stedelijke gebieden zoals de gemeente, ligt de voorkeur bij particulier autodelen, aldus onderzoeksbureau CROW.

Een van de belangrijkste voordelen van een deelauto is dat het milieuvriendelijker is. Uit onderzoek van autodelen.info blijkt dat van 90.000 autodelers die er zijn in ons land, bijna een derde de eigen auto wegdoet of geen (extra) auto koopt. Dit betekent uiteindelijk dat autodelers gemiddeld 20 procent minder kilometers rijden dan voordat ze een auto deelden en dat de CO2-uitstoot bij autodelers met 8 tot 13 procent lager is.

Een ander voordeel is dat het delen van een auto betekent dat de kosten voor een autoverzekering niet meer alleen voor de autobezitter zijn maar doorberekend worden in de huurprijs en zo dus worden gedeeld. Bovendien is het via een dienst als SnappCar mogelijk om de auto, wanneer die wordt verhuurd, allrisk te verzekeren. Verder zijn er voordelen omtrent parkeerplaatsen; hoe minder auto's, hoe meer vrije parkeerplaatsen. En ook hoe minder vaak je hoeft te kiezen voor betaald parkeren.

Of zulke voordelen uiteindelijk leiden tot een explosieve groei in de komende jaren, valt evenwel te bezien. De afspraak die overheden en tientallen bedrijven in ons land hierover maakten in 2015 via het zogenoemde Green Deal Autodelen, schrijft voor dat er in 2018 100.000 deelauto's moeten zijn in Nederland. Daar zit het aantal met minder dan 31.000 dit jaar dus nog ver vanaf. Omdat de afspraken niet afdwingbaar zijn, zal er geen consequentie aan zitten wanneer dat doel volgend jaar niet is behaald.

Het blijft de vraag of het autodelen uiteindelijk effect heeft en dat lijkt in de praktijk moeilijk te duiden. Hoewel onderzoeken wel het aantal deelauto's in kaart kunnen brengen, wil dat niet zeggen dat een geregistreerde deelauto ook veel kilometers maakt.

Wat volgens onderzoeksbureau CROW kan helpen de groei in het gebruik van deelauto's te bevorderen, is dat autodelen beschikbaar komt in elke buurt of stadskern. Want wanneer er een deelauto op loopafstand is, zal er sneller gebruik van worden gemaakt.