• Het is heel druk op Schiphol, maar de groei vlakt af.

    René de Leeuw

Groei op Schiphol vlakt af

SCHIPHOL De groei op Schiphol vlakt af. In de eerste drie maanden van dit jaar was de groei nog tamelijk onstuimig, maar die is in april en mei aanzienlijk minder geworden. Schiphol heeft door het plafond van 500.000 vluchten per jaar minder mogelijkheden om te groeien.

Volgens de Kwartaalmonitor Luchtvaart van het Centraal Bureau voor de Statistiek groeide het aantal passagiers in de periode januari tot en met maart 2018 nog met 8,3 procent tot 15,2 miljoen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Het aantal vluchten nam toe met 3,6 procent. Het vrachtvervoer liet een afname zien van ruim 2 procent. Uit cijfers van april en mei van Schiphol blijkt de passagierstoename flink lager. In beide maanden groeide dit nog maar 3,0 procent. Het aantal vluchten bleef in april gelijk en nam in mei weer enigszins toe met 1,5 procent. Het vrachtvervoer zakte in april en mei verder weg met respectievelijk met 6,3 en 4,5 procent. Voor de hele periode januari tot en met mei komt de groei van het aantal passagiers nu uit op 5,8 procent tot een totaal van 27,7 miljoen. Het vrachtvervoer daalde met 2,4 procent en het aantal vluchten steeg 1,6 procent.

POPULAIRST Uit de CBS-cijfers blijkt het Verenigd Koninkrijk met 15 procent van de passagiers de populairste vliegbestemming op Schiphol. De nummers twee en drie, Spanje en de Verenigde Staten, volgen op afstand, met 7,7 en 7,3 procent. Luchthavens waar de meeste passagiers naar toe vliegen zijn Londen Heathrow, Barcelona, Parijs Charles de Gaulle, Dublin en Manchester.

TREIN Londen en Parijs zijn goed bereikbaar per trein. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat zij het treinverkeer naar Londen en Parijs, alsmede naar Frankfurt, Düsseldorf en Brussel aantrekkelijker wil maken, opdat in 2030 bijna 2 miljoen reizigers de overstap maken van vliegtuig naar trein. Dat kan op Schiphol naar schatting circa 15.000 vluchten per jaar overbodig maken.

Van Veldhoven wil meer snelle treinritten naar Londen, Düsseldorf en Frankfurt. Parijs per trein wordt interessanter voor luchtreizigers als de Thalys naar Charles de Gaulle rijdt in plaats van naar Lille. Het treinmaterieel moet comfortabeler, het boeken eenvoudiger, de informatievoorziening beter en er moet service zijn bij vertraging. Op de prijzen heeft ze weinig invloed: "Verlaging van de BTW is niet mogelijk zonder een aanpassing van de Europese BTW-richtlijn." Zij denkt dat kostenverhoging in de luchtvaart, zoals de vliegbelasting die de regering in 2021 wil invoeren, de populariteit van de trein kan vergroten. Zij wijst verder op de lange-afstandbus als alternatief.

AMBITIEUS Van Veldhoven is veel minder ambitieus dan de uitgangspunten van een recent onderzoek door Royal Haskoning-DHV, dat uitgaat van meer bestemmingen binnen een straal van 700 kilometer, een totaal nieuw ontworpen dienstregeling en ingrijpende investeringen in het spoor. Dat zou op Schiphol 133.000 vluchten overbodig kunnen maken.