• Eigen foto

'Nieuwe huisstijl gemeente naar de prullenbak'

HOOFDDORP De pas gepresenteerde huisstijl van de nieuwe gemeente Haarlemmermeer moet onmiddellijk naar de prullenbak worden verwezen. Dat betoogde fractievoorzitter Paul Meijer donderdag tijdens het Vragenuurtje in de raadsvergadering.

Volgens Meijer is niemand enthousiast over het nieuwe logo van de gemeente die begin volgend jaar officieel van start gaat. Hij noemde de huisstijl 'oerlelijk' en gaf weinig lovende kwalificaties als 'speeltuinlogo' en 'Pippi-Langkous-logo'. De fractievoorzitter van Forza! vroeg zich af of de nieuwe huisstijl nog kon worden ingetrokken en hoeveel de hele operatie heeft gekost.

D66-raadslid Pablo Meegdes liet weten dat zijn fractie de huisstijl ook niet erg mooi vindt.

Bij afwezigheid van de burgemeester zei wethouder Ap Reinders het opvallend te vinden hoeveel de nieuwe huisstijl losmaakt. Naast negatieve zijn er volgens hem ook positieve reacties op het ontwerp.

De wethouder benadrukte dat de twee fusiegemeenten bij de keuze voor dit logo niet over een nacht ijs zijn gegaan. Er was eerst een klankbordgroep die uit zes ontwerpen de drie beste heeft geselecteerd.

Daarna was de keuze aan de inwoners van Haarlemmermeer en Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Er zijn in totaal 5.000 stemmen uitgebracht. De gemeenteraden van beide gemeenten en de colleges hebben daarna de definitieve keuze bepaald.

Reinders zei dat de uiteindelijke keuze niet kan worden teruggedraaid. Volgens hem heeft de huisstijl  tot nu toe 125.000 euro aan ontwikkelkosten gekost. Daar komen later nog de kosten voor nieuwe visitekaartjes en logo's op gemeenteauto's bij. De totale kosten worden gedekt uit een geldpotje dat Den Haag beschikbaar stelt voor de fusie van beide gemeenten.