• Teamleden van De Tweemaster delen zelfgebakken pannenkoeken uit.

    Trudy Witteman
  • Een deel van het team van de Hoofddorpse Juliana van Stolbergschool.

    pr

'Onderwijs is in crisis': ludieke acties in Haarlemmermeer tijdens stakingsdag

HOOFDDORP Pannenkoeken bakken, voorlezen, gastlessen geven. Tijdens de landelijke onderwijsstaking op 6 november is in Haarlemmermeer op verschillende manieren aandacht gevraagd voor de problemen in het onderwijs.

Voor directeur Joost van Dijk van de Hoofddorpse Juliana van Stolbergschool staat het als een paal boven water dat je de structurele problemen in het onderwijs als personeelstekort en hoge werkdruk niet oplost met incidentele maatregelen. Hij noemt de 460 miljoen die Arie Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en bovendien oud-leraar, heeft toegezegd, een 'afleidingsmanoeuvre' en vindt dat bij het ministerie niet voor de lange termijn wordt nagedacht. "Je ziet al bijna tien jaar lang het aantal leerkrachten afnemen, maar adequate maatregelen ho maar. De eerste maatregel die zal helpen is leerkrachten en docenten marktconform belonen. Leg je de opleidingen naast elkaar dan betaalt het bedrijfsleven liefst 25 procent meer", weet Van Dijk die met tien leerkrachten van de school naar de grote manifestatie op de Dam is geweest en daar collega's uit het hele land heeft gesproken. In alle dialecten wordt de minister herinnerd aan zijn mooie woorden toen hij aantrad. Dat onderwijs gaat over de toekomst van onze kinderen en jongeren. Dat hij voor hen minister wil zijn. En dat hij dat ook wil zijn voor hun docenten en leerkrachten die werken om de gaven en talenten van leerlingen te laten bloeien.

Mijn idee is: splits de studie 

VOORSORTEREN Joost van Dijk heeft stevig nagedacht over de toekomst van het onderwijs en komt met een opmerkelijk idee.."De opleiding moet veranderen. Nu leer je op de pabo lesgeven aan groep 1 tot en met 8. Het hele pakket leren schrikt af, heb ik gemerkt. Mijn idee is: splits de studie. Laat studenten voorsorteren op wat ze leuk vinden. Lesgeven aan de onderbouw of lesgeven aan de bovenbouw. De gesplitste opleiding kan in drie jaar. Wie het hele pakket wil studeert vier jaar, zoals nu. Op deze manier maak je de opleiding en het vak veel aantrekkelijker."

GEEN TOPPRIORITEIT Het team van basisschool De Tweemaster uit Vijfhuizen, 320 leerlingen, heeft liefst 600 pannenkoeken gebakken. Thuis, om de werkdruk op school niet nóg verder te laten oplopen. "Onze minister bakt er niets van, wij gelukkig wel", verklaart directeur Ardy Henneman de actie. "Vandaag willen we onze bezorgdheid uiten richting Den Haag. Wij zijn geen topprioriteit terwijl we dat wel zouden moeten zijn. Wat de minister heeft gedaan is een noodverband leggen. Een keer een beetje geld uitdelen kan ik ook. Er moeten echter structurele oplossingen komen om het vak aantrekkelijker maken. Het geven van onderwijs is nota bene het mooiste vak van de wereld." Henneman kan het weten. Hij is al 41 jaar in het onderwijs werkzaam. De directeur van De Tweemaster maakt zich grote zorgen. "Het tekort aan leerkrachten wordt steeds groter. Er gaan er meer met pensioen dan dat er aan de opleiding beginnen. Gaat een collega met zwangerschapsverlof dan is er geen vervanger te vinden. Het onderwijs is in een crisis beland."
De school dicht? Dan is het maar goed dat er kwieke grootouders zijn die kunnen oppassen. Zoals oma Pauline. Normaal gesproken past ze alleen 's middags op maar vanwege de staking mag ze de hele woensdag op Nadine en Ruben passen. Ze vindt het goed dat de problemen breed onder de aandacht worden gebracht. "Laat de minister toch vooral wat aan de werkdruk doen. Ik neem m'n petje af voor de leerkrachten die elke dag hun school draaiende moeten zien te houden."
Grace uit groep 5 bekijkt het van een andere kant. Terwijl ze in de schaduw van het André Kuipers Prieel smult van een pannenkoek bekent ze dat dit toch wel veel leuker is dan taal.

We zijn er voor de leerlingen en door te gaan staken zijn we er niet voor ze

ZWARTE DAG Hoewel de sympathie voor de stakingsactie erg groot is wordt op basisschool 't Venne in Nieuw-Vennep gewoon les gegeven. "We zijn er voor de leerlingen en door te gaan staken zijn we er niet voor ze", legt directeur Lisa ter Veen uit. Wel heeft de school een statement gemaakt. "Vanwege de zwarte dag hebben we de schoolvlag halfstok gehangen, hebben ouders en kinderen met pannen en pollepels op het schoolplein en in de wijk een hoop herrie gemaakt en we hebben de kinderen uitgelegd waarom de staking is. Raadslid Bert den Elzen heeft met groep 8 gedebatteerd over het lerarentekort en bij de peuters voorgelezen."

TOEKOMST Ook bij communityschool De Kameleon in Zwanenburg is de nood hoog. Zó hoog dat dit schooljaar gestart is met drie in plaats van vier kleutergroepen. "Te weinig leerkrachten", zegt directeur Wendy Veldhuizen. "En als er ergens een gaatje valt heb je direct een groot probleem." De school met 280 leerlingen heeft een brede buurtfunctie en heeft tijdens de stakingsdag een ander geluid laten horen. Negen leerkrachten zijn naar woon-zorgcentrum Eigen Haard gegaan, ook een sector met grote zorgen, om daar de handen uit de mouwen te steken. Helpen bij de dagbesteding, klusjes doen en de was opvouwen. Een praatje maken met de bewoners die van die extra aandacht ontzettend hebben genoten. "Bovendien hebben we veel nieuwe ideeën opgedaan voor de toekomst waarin we activiteiten gaan ontwikkelen waarbij kinderen en ouderen elkaar ontmoeten", kijkt Veldhuizen terug. "Het was een geslaagde dag."

Frans Witteman