• Studenten sleutelen aan de Boeing 737, het pronkstuk van de vliegtuigcollectie van de school.

    MBO College Airport
  • MBO College Airport beschikt over incheckbalies waar studenten de prakijk kunnen oefenen.

    MBO College Airport

Leren voor de luchtvaart Bij MBO College Airport ligt de hele wereld aan de voeten van studenten

HOOFDDORP 66.000 mensen werken er op Schiphol, van wie zo'n 60 procent met een mbo-opleiding. Een belangrijke 'leverancier' van die medewerkers is MBO College Airport in Hoofddorp, dat een breed scala aan specifiek op de luchtvaart gerichte opleidingen aanbiedt. Zaterdag 18 januari is er open dag.

Bij het betreden van de school beland je meteen in luchtvaartsfeer, beter gezegd Schipholsfeer. De bewegwijzering binnen het gebouw is in dezelfde stijl uitgevoerd als op de luchthaven. De verwijzingen op de borden zijn in het Engels, zoals op Schiphol tegenwoordig ook het geval is.

MBO College Airport is onderdeel van het ROC van Amsterdam en is een landelijke onderwijsvoorziening met opleidingen gericht op de luchtvaart."Slechts 15 procent van onze huidige 4.400 studenten komt uit Haarlemmermeer," zegt directievoorzitter Philip Mol. "De meesten komen na voltooiing van de opleiding wel op Schiphol terecht, maar er gaan er ook werken op regionale luchthavens en vliegbases van de Koninklijke Luchtmacht. Naast de school hebben we een campus met 569 kamers voor het huisvesten van studenten die ver weg wonen. We hebben zelfs zo'n twintig studenten uit het buitenland, onder meer uit China, een land waar de luchtvaart snel groeit. Omdat de luchtvaart in de hele wereld aan dezelfde eisen moet voldoen, kunnen veel van onze studenten na het afronden van de opleiding wereldwijd aan de slag. De hele wereld ligt aan hun voeten. Voor onze docenten is het ook aantrekkelijk om in die internationale sfeer te werken."

Ons pronkstuk is een heuse Boeing 737

 

SAMENVOEGING De school is 25 jaar geleden ontstaan uit een samenvoeging van de vliegtuigtechnische Anthony Fokkerschool in Den Haag en een stewardessenopleiding in Amstelveen. "Die vormen de oorspronkelijke kern van ons aanbod," zegt Mol. "Later zijn daar opleidingen voor allerlei ander werk in de luchtvaart bij gekomen, zoals luchtvaartlogistiek, waaronder grondafhandeling van vliegtuigen, baliewerk en beveiliging. Daarnaast bieden we opleidingen gericht op de reiswereld en de hotelbranche, sectoren die nauwe banden hebben met de luchtvaart. Daarvoor werken we nauw samen met TUI."

FACILITEITEN De school beschikt over uitstekende faciliteiten om de luchtvaartpraktijk te oefenen. Zo is er een complete incheckbalie ingericht en zijn er twee mock-ups van vliegtuigcabines waarin aankomende cabinemedewerkers leren met passagiers om te gaan. Ook is er een praktijkcentrum voor aanstaande luchthavenbeveiligers en vorig jaar heeft de school samen met KLM een simulatie-omgeving in gebruik genomen voor het oefenen van het beladen van vliegtuigen. Tenslotte is er een grote hal vol vliegtuigen en helikopters waar studenten met een technische opleiding aan kunnen sleutelen. "Ons pronkstuk is een heuse Boeing 737," zegt Mol bij een rondleiding door de school.

STAGES Stages vormen een belangrijk onderdeel van de opleiding. Omdat er altijd honderden stagiaires tegelijk op Schiphol rondlopen, heeft de school daar vorig jaar een eigen balie geopend in vertrekhal 3, ter ondersteuning van de studenten, ook als er problemen zijn, en voor een goed contact met de bedrijven. Studenten die leren voor een toekomst in de reis- of hotelwereld, lopen behalve op Schiphol vaak stage op luchthavens en in hotels in het buitenland.

In principe kun je met vooropleidingen voor het mbo op de school terecht. "We kijken aanvullend wel of kandidaten bij de opleiding passen," zegt Mol. "Zo speelt veiligheid een enorm belangrijke rol in de luchtvaart en dat vraagt om een bepaalde instelling en mentaliteit. Soms moeten we daarom tegen iemand zeggen dat het beter is een andere opleiding te kiezen. Ons slaagpercentage is hoog. 80 procent slaagt binnen de gestelde termijnen van twee of drie jaar. We zijn ook een veilige school, mede omdat we hier een beveiligingsopleiding hebben waarbij al praktijkervaring wordt opgedaan. Maar vooral omdat onze studenten precies weten wat ze willen. Ze zijn heel gemotiveerd, ze willen aan het werk in de luchtvaart. Dat werkt door in hun gedrag."

Roken is slecht, maar met reizen is in essentie niets mis 

DUURZAAMHEID Luchtvaart staat niet bekend als een duurzame sector. "Toch is de luchtvaart anders dan bijvoorbeeld de sigarettenindustrie," zegt Mol. "Roken is slecht, maar met reizen is in essentie niets mis. De drang om te reizen zal ook altijd blijven. Een duurzame luchtvaart heeft echter tijd nodig. Datzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij de transitie van gas naar elektriciteit, dat regel je ook niet in twee of drie jaar. Duurzaamheid krijgt bij ons steeds meer aandacht. Zo experimenteert een groep studenten met het ombouwen van een auto in een elektrische taxidrone. Daarmee doen zij nuttige ervaring op voor de toekomst, waarin elektrisch vliegen een belangrijke rol gaat spelen."

DISCUSSIE Luchthaven en luchtvaart bieden de komende jaren volop kansen, mede gezien de vergrijzingsgolf die er op Schiphol aan komt. Van invloed wordt verder de uitkomst van de discussie over de toekomst van Schiphol, die de school nauwlettend volgt. "Hoe het met de luchtvaart in Nederland verder gaat, bepaalt de opleidingscapaciteit die wij moeten aanbieden," legt Mol uit. "De school is meegegroeid met Schiphol. De afgelopen acht jaar is ons aantal studenten bijna verdubbeld. Wij kijken ook naar Lelystad Airport. Als die luchthaven daadwerkelijk open gaat, dan willen we daar een dependance openen. Dat is nu nog even afwachten."

MBO College Airport houdt zaterdag 18 januari open dag, van 10.00 tot 14.00 uur. Aanmelden via de website van de school.

René de Leeuw