• Deelnemers aan het Vliegangstfestival bezoeken de Boeing 747 in de tuin van het Corendon Village Hotel.

    René de Leeuw
  • Kelly Otte: - Vliegangst komt voor bij jong en oud. -

    René de Leeuw

Vliegangstfestival op 2 februari in Corendon Village Hotel Badhoevedorp

BADHOEVEDORP Vliegen is een alledaags verschijnsel geworden. Toch heeft zo'n één op de drie Nederlanders in meer of mindere mate vliegangst. Dat kan heel vervelend zijn. In het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp is op 2 februari het 'Vliegangstfestival', dat laat zien wat er aan vliegangst te doen is.

Vliegangst kan lastig zijn. "Als iemand voor een nieuwe carrièrestap regelmatig moet gaan vliegen, dan kan vliegangst reden zijn om van die stap af te zien," zegt de initiatiefnemer van het Vliegangstfestival, Kelly Otte, die verkeersvlieger is bij Corendon Dutch Airlines en oprichter van Onbezorgd Vliegen, dat cursussen verzorgt tegen vliegangst. "De angst kan relaties onder druk zetten als een van de partners voor een vakantie naar Spanje vanwege vliegangst liever met de auto gaat, ook al ben je dan veel langer onderweg. Vliegangst komt voor bij jong en oud. Vrouwen krijgen er na een bevalling soms last van. Als ze dan gaan vliegen en hun kind moeten achterlaten, dan denken ze: als het vliegtuig neerstort dan heeft mijn kind geen moeder meer. Sommigen worden angstig op weg naar de luchthaven, anderen krijgen pas last in het vliegtuig in de vorm van van spierspanningen, misselijkheid of hartkloppingen."

VRAGEN Het viel Otte op dat hij op verjaardagen nogal eens vragen kreeg over vliegen. "Die vragen kwamen vaak voort uit vliegangst," zegt hij. "Soms menen mensen veel over luchtvaart te weten, maar trekken zij uit allerlei misvattingen verkeerde conclusies die bijdragen aan vliegangst. In 2011 ging ik werken bij de nieuwe maatschappij Corendon Dutch Airlines. Eigenaar Atilay Uslu vloog een keer mee in de cockpit en daar spraken wij over vliegangst. Hij wilde weten wat er aan te doen is. Ik ben onderzoek gaan doen en raadpleegde gespecialiseerde psychologen. Mij bleek dat bij een juiste aanpak snel goede resultaten te behalen zijn, al in één of twee dagen. Samen met mijn vrouw Dominique heb ik Onbezorgd Vliegen opgericht. In 2012 vonden de eerste cursussen plaats. Sindsdien hebben we ruim duizend mensen geholpen."

VEILIG Vliegen is heel veilig, zo blijkt uit alle statistieken. "Maar ongelukken krijgen wel veel publiciteit," zegt Otte. "En mensen met vliegangst voelen zich door al die aandacht bevestigd in hun vrees. Ze denken: zie je wel, vliegen is gevaarlijk. Op tv is er de serie 'Air Crash Investigation'. Daarin worden noodsituaties in de cockpit gedramatiseerd en vaak wat overdreven weergegeven. Als vlieger herken ik mij daar niet in, maar als mensen met vliegangst dit zien, dan kan hun angst toenemen. In werkelijkheid gaat het in de cockpit, ook in moeilijke situaties, meestal rustig en beheerst toe. Dat komt omdat vliegers in de simulator intensief getraind worden op problemen en noodsituaties. Veel daarvan komen de meeste vliegers in hun carrière nooit tegen. Wij zijn enorm overtrained. Het oplossen van een probleem is voor ons meestal kinderspel."

LEEUW "Op zich is er niets mis met angst. Als je een leeuw tegenkomt, dan is een angstreactie normaal. Maar bij vliegangst koppelt iemand de angst aan iets onnodigs. Mensen met vliegangst kunnen wat zij horen, zien en voelen in een vliegtuig vaak niet plaatsen. Bij turbulentie bijvoorbeeld klinkt er een 'ping' als teken de riemen vast te maken. De stewardessen sluiten de bagagerekken om te voorkomen dat er iets uitvalt en er klinken bonkende geluiden, wanneer de trolleys in de pantry worden vastgezet. Dat kan allemaal onheilspellend lijken. Maar turbulentie is normaal, een vliegtuig beweegt daarbij mee met de golven in de lucht, zoals een boot op en neer deint op het water. Daarom is het belangrijk duidelijk te maken wat passagiers precies ervaren. Ook is het belangrijk te laten zien wat angst in ons lichaam doet."

RONDVLUCHT "Onderdeel van onze cursussen is een rondvlucht in een Boeing 737, samen met medecursisten. Er zit dan een derde vlieger in de cockpit die via de intercom vooraf precies vertelt wat er gaat gebeuren en wat ze dan horen, zien en voelen: het wegduwen van het vliegtuig van de pier, het starten van de motoren, het bonken van het vliegtuig over de kattenogen van de baanverlichting, de geluiden van de laatste controle van de motoren, enzovoorts. Dat werkt goed. Je ziet de mensen groeien. Na afloop houden we een feestje om te vieren wat er is bereikt."

PLEZIERIG Wat ons uniek maakt, denk ik, is dat wij van het aanpakken van vliegangst iets plezierigs maken. Op zich is het een vervelend onderwerp. Psychologen zijn vaak geneigd tot heel serieuze sessies, waardoor het iets neerslachtigs krijgt. Wij kiezen voor vrolijkheid, met z'n allen plezier maken. Tijdens de cursussen wordt er veel gelachen. De bedoeling is vliegen op een andere manier te bekijken, zodat je positieve verbindingen maakt in je hoofd en de negatieve lijntjes afsterven."

Ook het Vliegangstfestival krijgt een vrolijk karakter. "Het moet een gezellige dag worden," zegt Otte. "Daarom noemen we het een festival. Het is een laagdrempelige manier om te laten zien dat aan vliegangst iets te doen is. Deelnemers kunnen speeddaten met vliegers, stewardessen en psychologen aan wie zij alles kunnen vragen en er zijn workshops. Ook is de Boeing 747 in de tuin van het hotel toegankelijk. Niets engs aan. Er wordt niet gevlogen."

Meer informatie over het Vliegangstfestival op: www.onbezorgdvliegen.nl/cursussen/

René de Leeuw