• rené de leeuw

Schiphol kan weer meer auto's kwijt: 42.000

SCHIPHOL Op Schiphol komen niet alleen veel vliegtuigen, maar ook een enorm aantal auto's, zowel van passagiers als van medewerkers. Maandag heeft Schiphol een uitbreiding van de enorme garage op langparkeerterrein P3 in gebruik genomen.

Auto's parkeren op maaiveldniveau is het goedkoopst, maar als de ruimte te krap wordt, dan moet je omhoog, of ondergronds. Door de groei van het luchtverkeer neemt het aantal auto's toe en dat gaat dat knellen. Op terrein P3 aan de dienstweg tussen Schiphol-Centrum en Oost is een aantal jaren geleden een grote parkeergarage verrezen met vijf verdiepingen. Deze is nu in omvang verdubbeld. Maandag was de oplevering.

PERSONEEL "In plaats van 2.650 kunnen er nu ruim 5.000 auto's in," zegt Dieme Ketel, manager bij de Schiphol-afdeling die over het parkeren gaat. "Buiten de garage zijn er op P3 nog eens 10.000 parkeerplaatsen en bij elkaar hebben we nu op Schiphol, met de plekken voor het personeel erbij, 42.000 parkeerplaatsen."

Tegelijk met de uitbreiding is ook het bestaande deel van de garage verbeterd. Op de bovenste etage is een dak gekomen met 6.000 zonnepanelen. "Die leveren evenveel stroom als nodig is voor zeshonderd huishoudens," aldus Ketel. "Wij gebruiken de stroom voor de led-verlichting in de garage, het opladen van elektrische auto's en straks ook voor bussen." Ook andere parkeervoorzieningen op Schiphol krijgen stroom van de P3-garage.

NIET DE MOOISTE Parkeergarages zijn meestal niet de mooiste gebouwen op luchthavens. De donkere voorgevel van de P3-garage was ook maar 'zozo'. "Die hebben we flink opgeknapt, zodat de garage een veel lichtere en sprekender uitstraling heeft gekregen, en ook beter in de omgeving past", aldus Ketel. Schiphol kan weer even vooruit. Voorlopig komen er geen grote garages bij.

Het parkeren levert de Schiphol Group overigens een aardige bijverdienste op van rond 125 miljoen euro per jaar, inclusief regionale luchthavens.

René de Leeuw