• Een impressie van het interieur van de toekomstige Terminal A, met volop daglicht en groen.

    Schiphol Group
  • Op de plek van de toekomstige Terminal A zijn volop bouwwerkzaamheden aan de gang.

    René de Leeuw
  • Geel ingetekend zijn de nieuwe Terminal A en rechts de A-pier

    Schiphol Group

Schiphol is weer bouwput

SCHIPHOL Schiphol maakt weer eens een periode mee van grootschalige bouwactiviteiten. De luchthaven lijkt op een bouwput, een paradijs voor aannemers. Maar wat zijn die nu zoal aan het bouwen?

Op Schiphol is nog nooit iets gebouwd dat te groot, te breed of te hoog was." Dat is een uitspraak van Jan Dellaert, die van 1920 tot 1960 achtereenvolgens stationschef, havenmeester en directeur van Schiphol was. Het eerste stationsgebouw, uit 1928, onderging tot 1940 uitbreiding na uitbreiding, net als het naoorlogse stationsgebouw op wat nu Schiphol-Oost is. In 1967 opende het nieuwe Schiphol met ook weer een terminal die door de jaren heen telkens is vergroot. De woorden van Dellaert gelden nog steeds, zoals vorig jaar bleek toen de luchthaven de meivakantiedrukte niet aan kon. De vele huidige bouwprojecten moeten het afhandelen van de passagiersstroom versoepelen, maar Schiphol wil ook graag verder groeien.

TERMINAL A Het grootste bouwproject vormen Terminal A en de A-pier. Het nieuwe stuk terminal sluit aan op de bestaande vertrek- en aankomsthallen, waarmee Schiphol vasthoudt aan het één-terminal concept: de hele passagiersafhandeling onder één dak. In de kelder komt een nieuw bagagesorteersysteem. Terminal A kan per jaar 14 miljoen passagiers aan en moet in 2023 klaar zijn. De voltooiing van de A-pier staat gepland voor eind 2019. Het 400 meter lange bouwwerk krijgt vijf 'gates' voor kleine vliegtuigen en drie voor grote. Later komen er nog twee bij voor grote vliegtuigen. Wachtende reizigers kunnen zich vermaken met kunst en groen en voor kinderen komen er speelplaatsen.

TUSSENVLOER Omdat Terminal A en de A-pier naast het huidige stationsgebouw komen, merken reizigers weinig van de werkzaamheden. Dat wordt anders bij de herinrichting van Vertrekhal 1 en wachtruimte Lounge 1. Daar komt 'binnenshuis' een tussenvloer van 12.500 vierkante meter - meer dan een voetbalveld – voor veiligheidscontroles en wachtruimtes. Andere hallen hebben al zo'n tussenvloer. De verbouwing begint in 2020 en duurt twee jaar. Omdat er trappen en liften verhuizen, ontkomt Schiphol niet aan tijdelijke afsluitingen.

PIEREN Doordat veiligheidscontroles tegenwoordig centraal plaatsvinden en niet meer bij iedere gate apart, is er in de pieren D, E, F en G veel ruimte vrijgekomen. Schiphol is die pieren opnieuw aan het richten: ruimtelijker, opener en lichter, met nieuw meubilair en ook meer winkels. De F- en G-pier zijn begin volgend jaar klaar, als laatste moet midden 2020 de E-pier zijn aangepast.

PARKEREN Op Schiphol parkeren behalve vliegtuigen ook veel auto's. Echter, om ruimte te maken voor Terminal A, is kortparkeergarage P2 nabij het stationsgebouw gesloopt. Ter compensatie breidt Schiphol onder meer P1, tegenover de aankomst- en vertrekhallen, uit en wordt de enorme parkeergarage op P3 voor lang parkeren flink vergroot. Ook het NS-station behoeft vernieuwing, daarover moet nog worden besloten. Verder zit er een nieuw busstation in de pijplijn. Wegen zijn of worden aangepast en de tunnel onder de Buitenveldertbaan wordt gerenoveerd.

LOGISTIEK Om de drukte van bedrijven, mensen, voertuigen, machines en bouwmaterialen in goede banen te leiden, heeft de luchthaven een logistiek knooppunt aangelegd nabij de kop van de Kaagbaan, dat ook ruimschoots groter is dan een voetbalveld. Het omvat 2500 parkeerplaatsen voor bouwvakkers, opslag- en overslagplaatsen voor bouwmaterialen en een eigen busdienst naar Schiphol. Ook staan er keten waar honderden mensen kunnen werken, vergaderen en zich omkleden.

Bovenstaande opsomming van projecten is lang niet compleet. Zo verbouwt Luchtverkeersleiding Nederland de verkeerstoren en bouwt het op Schiphol-Oost een trainingscentrum. Verder verrijzen rond Schiphol diverse vrachtgebouwen. Als alle projecten klaar zijn, is op Schiphol alles dan eindelijk wel lang en breed genoeg? Het antwoord hangt mede af van de vraag of de luchthaven mag blijven groeien en zo ja, hoeveel.