• René de Leeuw

Schiphol wil betere relatie met omgeving

SCHIPHOL Schiphol wil werken aan een betere relatie met de omgeving, zo verklaarde topman Dick Benschop aan bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018.

"Ik heb de afgelopen periode veel gesprekken gevoerd met omwonenden en goed geluisterd," aldus Benschop. "We kijken goed naar de klachten die er leven. We gaan vlootvernieuwing stimuleren door gunstiger tarieven voor stillere vliegtuigen, meer inzetten op geluidspreferent vliegen, onderzoek doen naar gunstiger nachtelijke uitvliegroutes en geluid meten. Want het meten van geluid, dat gaat nu gewoon gebeuren."

De communicatie met de omgeving wordt "geïntensiveerd". Schiphol werkt samen met gemeenten, vooral Aalsmeer en Uithoorn, aan oplossingen voor de overlast, waaronder het mogelijk uitkopen van mensen die veel hinder hebben. Op de stand van zaken hiermee ging Benschop echter niet in.

GROEI Het afgelopen jaar groeide het aantal passagiers op Schiphol nog met 3,7 procent tot 71,1 miljoen. Het aantal vluchten steeg nog met 0,5 procent en zat in 2018 met 499.444 tegen de jaarlimiet van 500.000 aan. Veel groeikansen lijkt Schiphol de komende jaren niet te hebben en de luchthaven zet nu vooral in op verbetering van de kwaliteit. Dat moet tot uitdrukking komen in een nieuw terminalgebouw en de A-pier – het is nu drukker op Schiphol dan waar de luchthaven op berekend is –, en in betere bereikbaarheid per trein, per bus en liefst ook door een verlenging van de Amsterdamse Noord-Zuid metrolijn. Verder werkt Schiphol aan de ontwikkeling van allerlei nieuwe technologische snufjes om de passagiersstroom te versoepelen en te versnellen en ook de afhandeling van vliegtuigen op het platform te optimaliseren.

Schiphol boekte in 2018 285 miljoen euro winst (in 2017: 286 miljoen). Voor 2019 voorziet de luchthavendirectie een toename van 2 tot 3 procent meer passagiers bij een gelijkblijvend aantal vluchten en een daling van de winst onder invloed van toenemende investeringen.