SuperFly regelt beroepstraining voor medewerkers

HOOFDDORP Coffeeshop SuperFly heeft er een herkenningsteken bij. Want naast het fel gekleurde logo is er donderdag 28 januari een speciale raamsticker bij gekomen. Een sticker die aangeeft dat in dit pand professioneel opgeleid personeel werkt dat haar klanten kan voorlichten over de vele soorten wiet en hun (medicinale) effecten.

De eerste officiële coffeeshop in Haarlemmermeer kreeg de sticker en bijbehorende oorkonde via Cannabis Career, een initiatief uit de Amsterdamse coffeeshopbranche zelf. De brancheorganisatie wordt deze donderdag vertegenwoordigd door Dennis de Rosa Spierings, zelf trainer-coach en via Jellinek (hij werkte langere tijd voor de instelling voor verslavingszorg) goed op de hoogte wat zich achter de voordeur van de coffeeshops afspeelt. "Dit is echt een heel goed initiatief", stelt hij, "want het komt uit de coffeeshopbranche zelf. Die vindt dat het hoog tijd wordt om de coffeeshop en alles wat daar bij hoort, uit de negatieve sfeer te halen. Zo'n training kan daar een belangrijke bijdrage in leveren."

Vervolgens: "We weten allemaal hoe er over wietgebruik en wietgebruikers gedacht wordt. Maar het wordt wel gedoogd. Dan kun je niet anders dan voor goed opgeleid personeel te zorgen dat weet waar ze mee bezig is", is zijn stellige overtuiging. "Leer hen hoe het zit met de werking van de verschillende soorten cannabis. Zorg dat ze kan adviseren over werkzame stoffen als THC, CBD en CBG en de dosering ervan. Hoe het zit met het overheidsbeleid, hoe ze om moet gaan met lastige klanten en hoe ze problematisch gebruiksgedrag kan onderkennen." En waar hij ook van overtuigd is: als je gebruikers goed wilt informeren over het gebruik van cannabis, dan is dat via de coffeeshop zelf. "Nog een reden om je personeel op te leiden."

De eigenaar van SuperFly is het daar helemaal mee eens. Hij twijfelde dan ook geen moment toen hij hoorde van de Beroepstraining Cannabis en Goed Gastheerschap. Alle personeelsleden hebben inmiddels de training met goed gevolg afgerond. Paul, hij werkt al drie jaar bij SuperFly, is één van hen. Zijn eerste reactie? "Eigenlijk moet je zo'n cursus aan elke gebruiker kunnen geven." Hij weet dat dat niet kan. Daarom is hij blij dat hij nu als medewerker de kopende klant beter van dienst kan zijn. Zeker zodra het gaat om onervaren kopers. "Ik heb er in ieder geval veel aan gehad."

Via Cannabis Career zijn inmiddels alle medewerkers van twaalf coffeeshops in Amsterdam en omgeving getraind.