• René de Leeuw

Uniek vervoer Boeing 747

SCHIPHOL In de weilanden tussen Schiphol en Badhoevedorp vindt komende week een zeer bijzonder transport plaats. Een Boeing 747 wordt vanaf de luchthaven overgebracht naar het nieuwe Corendon Village Hotel in Badhoevedorp.

Eigenlijk is er maar een klein stukje te overbruggen, want tussen Schiphol en het hotel liggen alleen maar twee drukke snelwegen, de A9 en de A4. Maar je hijst een Boeing 747 daar niet zomaar overheen. Een volle Jumbo Jet weegt 400 ton, maar een lege ook nog altijd zo'n 150 ton.

Daarom maakt het vliegtuig een omweg door de weilanden. De Jumbo Jet wordt op een groot voertuig van de firma Mammoet gezet, die het toestel dwars door de weilanden rijdt. Het gaat om zestien weilanden van verschillende boeren. Diverse sloten worden tijdelijk gedempt. Het lastigste onderdeel is het oversteken van de A9. De snelweg moet hiervoor worden afgesloten. Vervolgens gaat het verder richting de Schipholweg, die ook moet worden overgestoken.

De laatste fase van het transport is het plaatsen van het vliegtuig op speciale steunen in de tuin van het hotel. Dat wordt een complexe manoeuvre, want de ruimte waar het vliegtuig moet komen, is uitermate krap. De 747 is 70 meter lang en de spanwijdte is ruim 64 meter, terwijl er maar 51 meter manoeuvreerruimte is.

OVERSTEEK Het transport gebeurt in nachtelijke etappes.Het begint in de nacht van dinsdag 5 op woensdag 6 februari, van 22.00 tot 7 uur. Het voertuig van Mammoet rijdt het vliegtuig dan vanaf de kop van de Zwanenburgbaan naar een plek nabij de Sloterweg. Daar blijft het twee dagen staan om rijplaten te verplaatsen voor de volgende etappe. De oversteek van de A9 - het spectaculairste deel van het transport - is in de nacht van vrijdag 8 op zaterdag 9 februari van middernacht tot 5 uur 's morgens. De nacht daarna steekt het vliegtuig de Schipholweg over naar het hotel.

Corendon nam het toestel eind vorig jaar over van de KLM. In december is het in Rome omgespoten in de kleuren van Corendon Airlines. In die kleuren heeft het één enkele vlucht gemaakt, terug naar Schiphol, waar het inmiddels van overtollig gewicht is ontdaan om het zo licht mogelijk te maken voor het transport. Overigens vliegt Corendon Airlines zelf niet met Boeing 747s, het gebruikt alleen veel kleinere Boeing 737's. De 747 is voor Corendon simpelweg veel te groot.

SPOTTERS Corendon richt drie plekken in waar spotters en andere geïnteresseerden het spektakel van dichtbij kunnen volgen. De toegang is echter beperkt. Wie kans wil maken op een kaartje kan zich tot 31 januari 12.00 uur aanmelden via de Corendon website. Het transport is ook live op internet te volgen.