• Een van de vele wachtende passagiers tijdens de storing op Schiphol.

    ANP Foto

Menselijke fout oorzaak brandstofstoring op Schiphol

SCHIPHOL De storingen in de brandstoftoevoer op Schiphol afgelopen zomer hebben geen verband met elkaar. Volgens onderzoeksbureau TNO is de oorzaak van de storing op 24 juli, toen vliegtuigen 8,5 uur niet konden worden getankt, te herleiden naar een fout in de elektrische installatie bij werkzaamheden in februari van dit jaar.

Op woensdag 24 juli ontstond aan het begin van de middag een 'technische storing in de elektrische voeding' van de kerosine-installaties. Pas in de loop van woensdagavond was de storing voorbij. Toch voelden reizigers ook donderdag nog de gevolgen. In totaal werden enkele honderden vluchten geschrapt.

De storing werd veroorzaakt doordat bij onderhoudswerkzaamheden op 24 juli vervolgens systemen zijn aangesloten op een loszittende voedingsdraad. Hierdoor kwam er te veel spanning op de draad te staan en ontstond een 'meervoudige technische storing'. Diverse voedingen brandden door. Het gevolg was dat het hele systeem van de kerosinetoevoer zichzelf uitschakelde. Het systeem raakte op meerdere plekken beschadigd door de noodstop. Reparatiewerkzaamheden kostten veel tijd.

Lees ook: Brandstofstoring kost Schiphol passagiers.

De storing van 9 augustus, toen de brandstoftoevoer 1,5 uur plat lag, werd veroorzaakt door een serie valse noodstopalarmen op de D-pier. Het is niet aannemelijk dat er een verband is tussen beide storingen, concludeert TNO.

De problemen deden zich voor bij brandstofleverancier Aircraft Fuel Supply (AFS). Veel vliegtuigen konden daardoor niet tanken, met vertragingen en annuleringen tot gevolg. Tienduizenden reizigers werden gedupeerd.

In november werd bekend dat KLM enkele passagiers tegemoet komt met een schikking voor de vertraging die zij hebben opgelopen tijdens de storing.