• pr

Jubileumfeest voor 35-jarig DDA

HAARLEMMERMEER De Dutch Dakota Association (DDA) Classic Airlines werd in 1982 opgericht met als doel een DC3 Dakota naar Nederland te halen. Zaterdag 16 september viert de vrijwilligersorganisatie het 35-jarig bestaan met een jubileumbijeenkomst in hangaar 3 op Schiphol-Oost. Hoofddorper Ron Korver is sinds 1984 lid van de DDA en sinds hij in 2004 met pensioen ging houdt hij zich actief bezig met het 'management'.

"Dat klinkt heel duur, maar het komt er op neer dat ik heel veel regel, wanneer onderhoud plaats vindt, wat er dan gedaan wordt, of alles wat we nodig hebben aanwezig is op de plek waar we landen en ga zo maar door", aldus Korver.

Het eerste toestel, de PH-DDA landde in 1984 op Schiphol. Tot groot verdriet van de stichting en nabestaanden verongelukt dit toestel in 1996. In 1987 volgt het tweede toestel, de PH-DDZ. De renovatie van dit toestel nam twaalf jaar in beslag en kon pas in 1999 ingezet worden voor vluchten. In 2012 moest het toestel aan de grond gezet worden. Een van de motoren moest vervangen worden in 2016 bleek dat de financiën hiervoor niet bij elkaar verkregen konden worden en het toestel eindigde in het luchtvaartmuseum Aviodome.

Na de eerste DC-3 toestellen kreeg de DDA ook nog enkele 'grote broers', DC-4 toestellen, in bezit. In 2000 bleek dit project financieel niet langer haalbaar. In 1998 kwam het voormalig regeringsvliegtuig, de PH-Prins Bernhard Alpha (PH-PBA 'Prinses Amalia') in handen van de stichting. Dit is het toestel waarmee tot op de dag van vandaag rondvluchten worden gehouden. De DDA beschikt daarnaast ook nog over een Stinson L-5B- VW Sentinel uit 1944, de PH-PBB. Ook dit toestel was ooit van Prins Bernhard en is tegenwoordig gestationeerd bij Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, die er mee vliegen en het technisch onderhouden.

"Er komt heel wat bij kijken om dit te kunnen organiseren", vertelt Korver. "De technische mensen zijn vrijwilligers die veelal met pensioen zijn. Maar de piloten die bij ons vliegen zijn allemaal nog in actieve dienst. Zij doen dit vrijwillig in hun vrije tijd maar moeten wel trainingen volgen, aan alle regels en eisen voldoen, net als de stewardessen. Dat geldt ook voor het toestel. Alles moet strak volgens de procedures, richtlijnen, voorschriften en regels op Europees niveau. Daar wordt ook streng op toegezien. Veiligheid is het aller belangrijkste. Het toestel moet technisch in goede staat zijn, tot in ieder detail. Het is een uitdaging om dat allemaal in orde te houden. Onderdelen zijn immers niet zomaar voor handen, en als die er zijn, mag het nog niet zomaar door iedereen in elkaar gesleuteld worden. Zelfs de juiste brandstof is soms lastig. Die is op Schiphol niet verkrijgbaar, op Lelystad,waar het toestel staat, gelukkig nog wel."

VOORTBESTAAN Korver maakt zich soms wel zorgen om het voortbestaan van de DDA. ,"Mochten we ooit gedwongen zijn te stoppen omdat er bijvoorbeeld geen onderdelen meer te krijgen zijn, dan lukt het nooit om opnieuw te beginnen. We hebben een groot aantal zeer enthousiaste en gedreven vrijwilligers en gelukkig hebben we in de Jumbo een goede sponsor gevonden waar we heel blij mee zijn, maar toch. Een rondvlucht van een half uur neemt, met alle voorbereidingen, veel tijd van de vrijwilligers in beslag. Mensen staan er niet altijd bij stil hoeveel tijd en werk het allemaal kost."

Voorzitter Feije Jaski vult aan: "We doen het met name voor die 1500 tot 2000 mensen die jaarlijks met ons vliegen en de blije gezichten die dat oplevert. Plus het in stand houden van een belangrijk stuk vliegend erfgoed. De geschiedenis toekomst geven." Tijdens de jubileumbijeenkomst zullen de vrijwilligers van de DDA dit graag laten zien. Ook worden er die middag rondvluchten verloot. Meer informatie over de DDA is te vinden op de website dutchdakota.nl.