• Makelaars Joost Beekman en Samantha Kras-Tankink.

    gwoonmakelaars.nl

Na krijgen sleutels nieuw huis grijpt een derde naar de champagne

HAARLEMMERMEER Uit onderzoek blijkt dat mensen die de sleutels krijgen van hun nieuwe woning veel verschillende dingen doen. Champagne drinken doet een derde van de Nederlanders als ze de sleutels hebben gekregen.

Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van gWoon Makelaars. De oprichters van gWoon Makelaars, Samantha Kras-Tankink en Joost Beekman, zijn niet verrast: "Er komt heel wat kijken bij de aankoop van een woning. Daarom zijn wij ook niet verbaasd dat mensen verschillende dingen ondernemen op de eerste dag dat ze de sleutels krijgen.'' Opvallend is dat 29 procent van zowel de vrouwen als de mannen meteen start met het regelen van de verbouwing. Het regelen van verzekeringen wordt door 33 procent van de ondervraagden genoemd.


REDEN VOOR FEEST Het krijgen van de sleutel van de nieuwe woning vinden Nederlanders een reden voor een feestje. 10 procent van de ondervraagden organiseert een feestje in de nieuwe woning. Een veel kleiner percentage viert het feestje sneller en in hun oude woning. In de drie grote gemeentes wordt vijf keer meer feestgevierd in de oude woning dan in de nieuwe woning. Het organiseren van de verzekeringen ligt in heel Nederland rond de 33 procent.

Samantha Kras-Tankink vertelt: ''Er komen naast de mogelijke verbouwingen en de daarbij komende vergunningen, ook zaken kijken als verzekeringen. Dat is de reden waarom we een breed netwerk hebben om waar gewenst onze klanten mee in contact te brengen.'' Het team van makelaars is gericht op het ontzorgen van de klanten door ze bijvoorbeeld op te halen vanaf het station wanneer ze overwegen een woning te kopen in de Haarlemmermeer.

Vrouwen zijn veel socialer ingesteld, blijkt uit onderzoek. Twee keer zoveel vrouwen als mannen gaan als eerste iemand opbellen. Ook dubbel zoveel vrouwen als mannen delen het goede nieuws rondom het nieuwe huis op social media (11 procent van de mannen versus 22 procent van de vrouwen). Shoppen voor het huis is ook iets waar meteen aan wordt begonnen. Zowel mannen (19 procent) als vrouwen (24 procent) geven aan dat shoppen voor het huis een eerste keuze is na het krijgen van de sleutels. De leeftijd van de huizenkopers en wat ze doen nadat ze de sleutel hebben gekregen, maakt ook uit. Hoe jonger de kopers, hoe groter de kans dat ze starten met champagne. 56 procent van de Nederlanders tussen de 18 en 24 jaar oud start met het regelen van de inrichting. Ook het geven van een feestje is vooral bij de jongeren in trek. Van de huizenkopers tussen de 18 en 24 jaar oud geeft 34 procent een feestje, versus 17 procent van de 25- tot 34-jarigen. Bij de 55-plussers viert slechts 8 procent feest na aankoop van een woning.

gWoon Makelaars, een Jong makelaarskantoor uit Haarlemmermeer, opgezet door Samantha Kras-Tankink en Joost Beekman, liet dit onderzoek doen.

www.gwoonmakelaars.nl.