• Jacco van der Laarse (links) en Jaap van der Maarl voor hun nieuwe locatie.

    Frans Tol

Tweede onderkomen voor Uitvaartzorg De Meer

HOOFDDORP Dankbaar tonen Jacco van der Laarse en Jaap van der Maarl van Uitvaartzorg De Meer hun nieuwe onderkomen aan de Jacobus Spijkerdreef 202.

Frans Tol

'Wij hebben dit onderkomen in januari dit jaar betrokken en hebben het nu helemaal naar onze zin kunnen inrichten. Wij hebben ook in Vijfhuizen in De Poterne een 24-uurs toegankelijk afscheidsruimte, maar dit onderkomen is een nieuwe stap in de bedrijfsvoering. Aanvankelijk zochten wij naar een eigen uitvaartcentrum. Omdat wij sinds een paar maanden binnen de regio Haarlemmermeer en Aalsmeer in alle uitvaartcentra terecht kunnen, hebben wij besloten op zoek te gaan naar een wat ander soort ruimte. Aan de Jacobus Spijkerdreef houden we kantoor, verzorgen het drukwerk, kunnen er verzorgen en opbaren.

UITVAARTVERZORGERS Uitvaartzorg De Meer bestaat inmiddels 3 jaar. Samen bouwen zij op meer dan 20 jaar ervaring als uitvaartverzorgers. De naam is ontstaan omdat de een uit Aalsmeer en de ander uit Haarlemmermeer komt en dat voor hen vertrouwd terrein is. 'Mensen noemen ons al de jongens van de Meer.' Jacco van der Laarse: 'Ik werkte destijds in de bloemenwereld van de bloemenveiling in Aalsmeer. Daar maakten wij bloemstukken, ook voor begrafenissen en het grafwerk. Vanwege die bloemstukken kwam ik bij veel mensen thuis en ontmoette ik veel ondernemers.'

Jaap van der Maarl kwam op een andere manier in contact met de uitvaartzorg: 'Ik ben mij erin gaan verdiepen nadat mijn schoonvader was overleden. Het boeide mij, ik ken veel mensen in Haarlemmermeer en spreek de taal van de mensen uit deze streek.' Beiden zijn zij er vast van overtuigd dat zij zich nu al weten te onderscheiden: 'Wij hebben in 2017 de gemeentelijke jonge ondernemersprijs gewonnen. Deze prijs ontvingen wij vanwege onze onderscheidende en persoonlijke dienstverlening. Wij weten dat het in dit beroep vaak gaat om kleine details. Allereerst besteden wij na een overlijden dus onze aandacht aan de wensen van de overledene: wat was het voor iemand, waar lagen zijn of haar interesses. Het gaat er dan vooral om die wensen zo goed mogelijk in te willigen. Maar dat gaat natuurlijk wel in goed overleg met de nabestaanden. Goed luisteren en met hart en ziel betrokken blijven met de nabestaanden.'

PERSOONLIJK Van der Laarse en van der Maarl benadrukken dat een eerste gesprek al rust moet geven: 'Wij zijn 24 uur bereikbaar, maar mensen kunnen ook vooraf hun wensen bespreken. Het gaat om zaken als waar de overledene opgebaard gaat worden. Thuis in eigen vertrouwde omgeving, in een uitvaartcentrum of elders. Wat is de keuze van de kist, van de rouwauto, het drukwerk met de kennisgeving, de muziek, de afscheidsdienst, de begraafplaats, de keuze van begraven of cremeren. Bovendien kunnen wij 24 uur na de eerste bespreking al doorgeven wat de kosten zijn die er aan de gemaakte keuzes verbonden zijn.' Groot pluspunt vinden zij de korte lijnen, het bekend zijn met de regio en de kleinschaligheid: 'Wij vullen graag de wensen in die bij de mensen past. Die kunnen bijvoorbeeld kerkelijk, duurzaam, modern of flamboyant zijn. Vanuit dit nieuwe onderkomen kunnen wij alles nog beter coördineren.'

Meer informatie op www.uitvaartzorgdemeer.nl Contact opnemen gaat via 06-57627540.