Vreemde bus op Zuidtangentlijn

HAARLEMMERMEER Vaste reizigers op Zuidtangentlijn 300 keken de afgelopen periode meerdere malen vreemd op, toen daar niet de vertrouwde rode gelede Mercedes bus aan de halte verscheen. Met enige regelmaat halteerde er een lichtgekleurde en soms zelfs een gecamoufleerde Duitse bus. De eerste had geen bestemmmingsborden, maar in plaats daarvan liepen er allemaal draden achter het raam. Direct achter de chauffeur stond een groot rek met daarin allemaal computerapparatuur. Op verschillende zitrijen zaten mensen met computers en andere apparatuur.

Met deze speciale bus werd de route van de Zuidtangent, lopend van Haarlem Schalkwijk, via Vijfhuizen en Hoofddorp naar Luchthaven Schiphol minutieus in kaart gebracht. Ieder detail, van verkeerslicht tot kruising en van halte tot tunnel werd omgezet in een geavanceerde digitale roadmap. Doel daarvan was om in de navolgende periode de Mercedes-Benz Future Bus CityPilot over de route te kunnen laten rijden.

Om dit proefondervindelijk mee te maken nodigde de bussenbouwer honderden vakjournalisten uit tientallen landen uit voor een presentatie in Sugar City Halfweg. Hier werd op spectaculaire wijze de nieuwe bus geïntroduceerd en vervolgens naar de Zuidtangenthalte in Haarlem Schalkwijk gereden. Hier stapten bij toerbeurt groepjes journalisten in om mee te maken dat de bus, zonder dat de chauffeur het stuur en de pedalen bediende, zich van halte naar halte begaf. Daar stopte hij keurig op 10 centimeter afstand van de halte en opende de deuren. Vervolgens sloten de deuren zich weer en reed de bus keurig en zonder stoten weer weg. Bij stoplichten werd de snelheid tijdig teruggebracht en bij wit of groen licht versnelde de bus weer naar het juiste tempo. De tunnels in het traject werden met een angstige precisie doorgereden. Op momenten dat er busjes van de onderhoudsdienst op de baan stonden werd de chauffeur keurig en op tijd gewaarschuwd en kon de besturing tijdelijk zelf overnemen. Onderdeel van de proef vormde een medewerker die voor de bus overstak, terwijl deze bij de halte wegreed. Ook nu registreerden de vele camera's in het front van de bus het 'obstakel' en remden weer netjes af. Maandag werden op deze manier meerdere ritten over de circa 20 kilometer lange Zuidtangent gereden, diverse van de 11 haltes aangedaan, alle 25 verkeerlichten gedetecteerd en gevolgd maar ook de 3 tunnel vormden geen probleem. Tijdens de dag werd er ook door de reguliere Connexxion bussen op de baan gereden en ook die werden door de slimme systemen van de Future Bus waargenomen en waar nodig grepen de systemen in.

Het interieur van de bus is modern van vorm. De banken staan in de lengterichting en hebben samen met de speciale verlichtingsarmaturen iets weg van een bankje in het park. In de bus is het ook voor wie een tablet of smartphone beschikt goed toeven, want op al die zaken is ingespeeld. Deze eerste testbus werd nog aangedreven door een zuinige en schone dieselmotor, maar Mercedes-Benz geeft aan dat andere opties absoluut mogelijk zijn. De betreffende bus voerde het lijnnummer 300 al aan de voorzijde. Of dit een voorteken is, staat nog niet vast. Maar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu plus de Provincie Noord-Holland hebben de busbaan beschikbaar gesteld voor deze bijzondere operationele test met een zelfrijdende bus. Daarin werd nauw samengewerkt met de betrokken gemeenten en verkeerstechnologiepartner Vialis uit Haarlem. Ons land heeft grote ambities waar het gaat om dit soort testmogelijkheden. Door zijn specifieke karakter en de totale infratechnologie leent de Zuidtangent zich ook heel goed voor dit soort activiteiten. Mogelijk zien de reizigers de komende periode dus wel vaker van dit soort 'vreemde' bussen over hun Zuidtangent rijden. Of deze in de toekomst de huidige bussen ook gaan vervangen en in welke vorm dat dan gaat gebeuren staat nog niet vast.